Så ska nya Oxbergsbroarna se ut
En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.
En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.
Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.
En hållbar förvaltning av transportinfrastruktur kräver nya metoder för tillståndsbedömning. Sensorer och intelligenta rutiner för utvärdering av lasteffekt och bärförmåga kan rädda utdömda broar.
Et nylig gjennomført forskningsprosjekt viste at det var mulig å redusere materialbruken i et hengebrodekk med mer enn en fjerdedel, og dermed redusere CO₂-utslippene med opptil 30 prosent.
Stram tidsplan, høye krav til arkitekturen og særlige utfordringer med utforming av ankerblokker og landkar i dårlige grunnforhold har vært foranledningen til innvielsen av Danmarks nye skråstagbro.
Europavägen E39 går hela vägen från Trondheim i norra Norge längst västkusten ner till Kristiansand. Att vara helt korrekt E39 fortsätter efter en färja från Kristiansand i Norge till Aalborg i Danmark. Den totala sträckan på E39 längs Norges västkust är 1100 km och innehåller 7 fjordkryssningar som trafikeras med färjor. (Artikel från Stålbyggnad nr 3-2015)
Under vecka 11 anlände överbygganden till Slussens nya huvudbro med båt till Stockholm. Därefter kommer den nya Slussenbron att sänkas ner på plats under helgen 20-22 mars. Bron kommer sedan att vara klar i augusti och invigas den 23 augusti 2020. Den öppnas sedan för allmänheten under hösten.
Efter år av planering börjar nu Slussens nya huvudbro att ta form. Stålbron på 3600 ton har tillverkats i Kina och är snart på väg på ett speciellt transportfartyg över havet till Stockholm. Den kommer att komma fram till Stockholm i början av februari och förberedas för att monteras på plats under mars.