Materialeffektiva stålkonstruktioner

Aktuellt, Konstruktion:

Att bygga materialeffektivt kan ofta stå i konflikt med att kunna göra enkla och konventionella beräkningar. Samtidigt så är pressen ofta stor på att konstruktören ska räkna snabbt och rätt. Ny handbok lyfter fram lättlästa och tydliga beräkningsexempel där materialeffektivitet står i centrum.

Hur fungerar tvärkraft i stålbalkar i Eurokoden? – Del 1

Konstruktion:

I en serie artiklar tänkte jag reda ut hur tvärkraft i stålbalkar fungerar i Eurokoden. I den här första artikeln blir det lite om bärförmåga vid ren skjuvning och hur det fungerar i olika ändupplag och med olika ändavstyvningar. Därefter blir det en artikel om skjuvbuckling och sist en artikel om interaktion mellan böjmoment och tvärkraft i ett innerstöd.

Avicii Arena efter omfattande renovering och modernisering

Arkitektur, Konstruktion:

Den ikoniska Avicii Arena (Globen) i Stockholm hade sitt första evenemang den 1 februari i år, där ett toppmodernt infällbart akustikpanelsystem, moderniserade faciliteter och uppgraderade evenemangsutrymmen presenterades.

Den nya byggproduktförordningen

Konstruktion, Regelverk:

EU:s byggproduktförordning som ställer krav på CE-märkning vid saluföring av byggprodukter har funnits i drygt tio år. Lastbärande stålkonstruktioner fasades in i systemet ett par år senare. Nu förnyas regelverket, och på sikt även de standarder som ligger till grund för CE-märkningen.

Lättviktslösningar för robotiserad produktion av broar och byggnadsverk med stora spännvidder

Aktuellt, Konstruktion:

Projektet LIGHTSPAN som finansierades av Vinnova-LIGHTer genomfördes med deltagande av 12 partners under åren 2021-2023. Målet för projektet var att utveckla nya lättviktslösningar som möjliggör robotiserad produktion av gång- och cykelbroar och takkonstruktioner med stora spännvidder. Detta för att kunna nå kortade byggtider, minskat spill, sänka energiförbrukning och kostnad, samt reducera CO2 utsläpp. Även ökad hållbarhet, mer optimalt materialutnyttjande och en ökad kvalitet blir möjligt att nå när största delen av tillverkningen sker robotiserat, i fabrik under kontrollerade förhållanden. Ett annat mål med projektet var att undersöka möjligheterna med att optimera konventionella brolösningar med avseende på materialåtgång, produktionskostnader och livscykelkostnader.

FE-modellering av tester på samverkansbalkar

Aktuellt, Konstruktion:

Dagens samverkansbroar behöver framtidsanpassas genom förstärkning, och en metod som kan uppfylla detta är förstärkning med Coiled Spring Pins (CSP). Dessa skjuvförbindare har potential att öka bärförmågan hos broarna, genom att förbättra samverkan mellan stål- och betongytorna. Det är en förstärkningsmetod som kan ge befintliga broar nytt liv. Genom praktiska tester och FE-modeller har skjuvförbindarnas egenskaper och effektivitet utvärderats.
I Eurokod SS-EN 1994-1-1 finns generella standarder för partiell samverkan, som kan vara en tids- och kostnadseffektiv lösning för element som inte behöver uppnå full samverkan. Inom broindustrin finns det dock endast standardiserade metoder för full samverkan. Gällande standarder kan inte appliceras direkt på brokonstruktioner, då dimensioner och en mer kritisk utmattningslast skiljer sig åt. Forskningen presenterad i detta projekt gjordes med avsikt att bidra till en ökad kunskap och framtida dimensioneringsregler för partiell samverkan inom brokonstruktion.

Ny version av SS-EN 1090-2

Aktuellt, Konstruktion:

Några har kanske uppmärksammat att det har kommit en ny version av utförandestandarden SS-EN 1090-2. Den nya versionen, SS-EN 1090-2:2018+A1:2024, blev gällande i och med att SIS publicerade den i maj 2024. Än så länge finns endast en engelsk version tillgänglig. Den svenska versionen förväntas kunna publiceras i oktober. A1 står för Amendment 1 och är ett tillägg med nya och reviderade regler som lagts in i SS-EN 1090-2.

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.

Design-oriented finite element modeling of steel connections

Konstruktion:

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.