FE-modellering av tester på samverkansbalkar

Aktuellt, Konstruktion

Dagens samverkansbroar behöver framtidsanpassas genom förstärkning, och en metod som kan uppfylla detta är förstärkning med Coiled Spring Pins (CSP). Dessa skjuvförbindare har potential att öka bärförmågan hos broarna, genom att förbättra samverkan mellan stål- och betongytorna. Det är en förstärkningsmetod som kan ge befintliga broar nytt liv. Genom praktiska tester och FE-modeller har skjuvförbindarnas egenskaper och effektivitet utvärderats.
I Eurokod SS-EN 1994-1-1 finns generella standarder för partiell samverkan, som kan vara en tids- och kostnadseffektiv lösning för element som inte behöver uppnå full samverkan. Inom broindustrin finns det dock endast standardiserade metoder för full samverkan. Gällande standarder kan inte appliceras direkt på brokonstruktioner, då dimensioner och en mer kritisk utmattningslast skiljer sig åt. Forskningen presenterad i detta projekt gjordes med avsikt att bidra till en ökad kunskap och framtida dimensioneringsregler för partiell samverkan inom brokonstruktion.

Ny version av SS-EN 1090-2

Aktuellt, Konstruktion

Några har kanske uppmärksammat att det har kommit en ny version av utförandestandarden SS-EN 1090-2. Den nya versionen, SS-EN 1090-2:2018+A1:2024, blev gällande i och med att SIS publicerade den i maj 2024. Än så länge finns endast en engelsk version tillgänglig. Den svenska versionen förväntas kunna publiceras i oktober. A1 står för Amendment 1 och är ett tillägg med nya och reviderade regler som lagts in i SS-EN 1090-2.

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.

Design-oriented finite element modeling of steel connections

Konstruktion

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.

Att projektera effektiva stålkonstruktioner

Konstruktion

Effektiva stålkonstruktioner är inte bara lägsta möjliga stålvikt. Själva mängden stål kan man aldrig prata bort då det till stor del styr miljöpåverkan. Glöm aldrig att det stål som har minst miljöpåverkan är det stål som inte behövde användas!

Utförandekontroll av stålkonstruktioner

Konstruktion

Många ingenjörer är duktiga på att beräkna och dimensionera stålkonstruktioner. Men när det kommer till att föreskriva utförande och utförandekontroller så är det vanligt att osäkerheten infinner sig och att många val överlämnas till tillverkaren eller entreprenören själv att definiera och kontrollera. Men vad gäller egentligen och vad borde föreskrivas.

Överföring av tryckkrafter genom anliggning vid fotplåtar

Konstruktion

Många svetsade T-förband kan typiskt utsättas för både drag- och tryckspänningar där de sistnämnda oftast är mycket större. Att dimensionera dessa svetsar för tryckspänningar leder vanligtvis till stora dimensioner och det är därför fördelaktigt att kunna förutsätta att tryckkrafter överförs genom anliggning mellan de anslutande delarna. På så sätt kan svetsarna dimensioneras enbart för eventuella dragspänningar vilket ger mindre svetsdimensioner.

Förenklad dimensionering av oarmerade betongfyllda stålrör för brandlast

Konstruktion

I nummer 2- 2021 skrev Jan Stenmark en artikel om dimensionering av samverkanspelare av betongfyllda stålrör. I denna artikel förslås en förenklad branddimensionering på samma tema.

Akvedukt för Mölndalsån

Konstruktion, Stålbroar

Västlänkens entreprenad E05 Korsvägen är uppdelad på fem delområden; Korsvägen, Liseberg, Almedal, Örgryte och Spårtunnel Väst. Entreprenaden byggs av konsortiet WLC, bestående av Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC, på uppdrag åt Trafikverket som är beställare. I delområden Korsvägen och Liseberg är ELU med och tar fram arbetshandlingar för ett antal anläggningskonstruktioner. Bland annat så ska Västlänkens betongtunnel byggas i öppet schakt i området vid Liseberg. Förbi Lisebergs östra sida, mellan Liseberg och E6 rinner Mölndalsån.

Julnöt för konstruktörer

Aktuellt, Konstruktion

I nu gällande SS-EN 1993-1-1:2005 ges regler för bärverksdelars bärförmåga vid instabilitet i avsnitt 6.3. I 6.3.3 ges regler för böjda och tryckta bärverksdelar med konstant tvärsnitt, och i 6.3.3(4) ges två interaktionsformler för ”stänger som påverkas av böjning och normalkraft”.

Analys av komfortvibrationer i gång- och cykelbroar

Aktuellt, Konstruktion, Stålbroar

Gång- och cykelbroar i stål är oftast statiskt dimensionerade för att vara slanka, lätta och flexibla som strukturer. Detta betyder dock att när fotgängare använder bron kan deras fotsteg orsaka resonans med strukturen. Då måste kostsamma ändringar utföras om bron inte är utformad mot dessa fenomen tidigt i projekteringsstadiet. Att på förhand veta vilka broar som kommer att vara känsliga för dessa vibrationer möjliggör tidiga justeringar. På detta sätt kan materialets utnyttjande ökas vilket inte bara är kostnadseffektivt utan också gör brobyggande mer miljömässigt hållbart. Detta examensarbete utredde vilka parametrar som var kritiska för broarnas skydd mot dynamiska problem.

Håltagning och plåtbrickor enligt EN 1090-2

Konstruktion

Håltagning kan vid första anblicken verka relativt enkelt, ett hål är väl ett hål? Men för stålbyggnation så definierar EN 1090-2 genom vilken tillverkningsmetodik håltagningen får ske för respektive utförandeklass i samband med vilken typ av förband som avses användas.

Globen byggs om invändigt för en ny publikupplevelse

Aktuellt, Konstruktion

Hur kan man skapa en bättre stämning, intimitet och akustik i Globen för alla typer av evenemang? – NCC ska under 2024 renovera och modernisera Avicii Arena / Stockholm Globe Arena. Man tillför en ny stålkonstruktion (ca 1000 ton) vilken monteras runt ekvatorn i arenarummet som grund för ny rigg och ett nytt skjutbart akustiktak som också kompletteras med ett elektro-akustiskt ljudsystem. Befintliga läkare C rivs och ersätts av gondollounger som kommer att tillföra en helt ny publikupplevelse. Skjutbara teleskopläktare och nuvarande 14 000 läktarstolar ersätts och effektiviseras.