Dimensionering av flervåningspelare

Konstruktion

Ganska ofta görs pelare flervåningshöga med samma tvärsnittsdimensioner i alla våningar. Det kan t ex vara ett KKR rör eller en valsad profil som går kontinuerligt genom flera våningar. Min uppfattning är att flervåningspelare blivit mer vanliga på senare tid på grund av krav på vertikala dragband som kommit med Eurokoden. Fördelen med flervåningspelare är ju att det vertikala dragbandet blir inbyggt i konstruktionen och kostar inget extra. Alternativet är våningshöga pelare men då måste det göras kraftiga kopplingar för att föra över dragbandslasterna från en våning till en annan.

Beräkningsexempel Stålbyggnad

Aktuellt, Konstruktion

Visst är det svårt att tolka text och anvisningar i eurokoderna och att hitta lämpliga formler för dimensioneringsarbetet. Nu har Torsten Höglund tillsammans med Lurvas samlat ca 260 A4-sidor med formler, tolkningar och anvisningar för dimensionering av pelare, balkar, profiler och konstruktioner. I boken förekommer flera hänvisningar till formler i Eurokoden 1999-1-1, aluminium [3]. Denna eurokoddel innehåller många formler som även kan användas för ståldimensionering.

Telferbana

Aktuellt, Konstruktion

Publikation 51 Telferbana gavs ut av SBI 1976 och var baserad på stålbyggnadsnorm 70 samt tidens teknik för stålbyggande. Nu publiceras en ny handbok för dimensionering av telferbanor och tillhörande konstruktioner

Moment och tvärkraft i svetsade balkar

Konstruktion

Ofta gör man svetsade balkar kontinuerliga för att de ska få bättre styvhet då deformationskrav brukar blir dimensionerande. Om man optimerar en stor svetsad balk så hamnar man dessutom ofta i tvärsnittsklass 3 eller 4 och då inträffar en annan komplikation vid innerstöd, både moment och tvärkraft får sina största värden i samma position.

Sveiste knutepunkt mellom kaldformede hulprofiler

Konstruktion

Sveiste knutepunkt mellom kaldformede hulprofiler var nylig tema for en masteroppgave ved Institutt for konstruksjonsteknikk, NTNU. Knutepunktet var påkjent av bøyemoment og aksialkraft. Den eksperimentelle delen av studien omfattet åtte knutepunkt samt et antall materialtester.

Stålbyggnadspriset

Arkitektur, Konstruktion

Sedan 2003 har SBI vart annat år delat ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt, miljömässigt hållbart och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i den bärande konstruktionen.

Nationalmuseum – Vinnare av Stålbyggnadspriset 2019

Arkitektur, Konstruktion

Nationalmuseum och stålkonstruktionen till det nya glastaket är vinnare av Stålbyggnadspriset 2019 för dess eleganta stålstruktur som blivit till tack vare stort kunnande, fint detaljarbete och ett mycket nära samarbete mellan samtliga aktörer.

Slussens avbördningsluckor i Rostfritt stål

Aktuellt, Konstruktion

Nya Slussen är ett utmanande projekt med många olika arbeten som skall utföras på en liten yta i centrala Stockholm. Själva Slusskanalen som namngivit området är en relativt liten del i sammanhanget. Det skall byggas nya broar för fordon samt gång- och cykeltrafikanter, områdena runt vattnet ska bli en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med parkliv, kultur, caféer och restauranger. Men kanske viktigast av allt är att säkra Mälaren som dricksvattentäkt för 2 miljoner människor. Risken för översvämning i Mälardalen är idag oacceptabelt hög, och med nya Slussen femdubblas kapaciteten för att släppa ut vatten från Mälaren till Saltsjön.

Ny forskning gir lettere og grønnere broer

Konstruktion, Stålbroar

Et nylig gjennomført forskningsprosjekt viste at det var mulig å redusere materialbruken i et hengebrodekk med mer enn en fjerdedel, og dermed redusere CO₂-utslippene med opptil 30 prosent.

Knäckning av höghållfasta stålpelare – Nya kurvor till S700 till S960

Konstruktion

Eurokod 3, som täcker konstruktionsregler för stålkonstruktioner, håller på att revideras. Syftet med översynen är att säkerställa att standarden förblir i världsklass genom anpassning till marknadens behov, den senaste teknik- och kunskapsutvecklingen samt genom förbättring av användarvänligheten. För revisionsprocessen ansvarar de tekniska kommittéerna inom CEN / TC250 / SC3. Innan standardens slutliga version fastställs kommer ett utkast att skickas till experter och / eller grupper av experter från EU: s medlemsländer som uppmanas att granska och kommentera utkastet.