Avancerat brolyft i Vårby Backe

Stål gör det möjligt

Den gamla gc-bron över E4/E20 vid Vårby Backe revs för att ge plats för en ny och längre bro. Den nya bron är 85 meter lång och 6,8 meter bred och väger 140 ton. Bron har tillverkats och monterats av Bröderna Jansson i deras verkstad i Halmstad av S355 stål.

Hornbach i Trollhättan

Stål gör det möjligt

Wästbygg bygger ett byggvaruhus för Hornbach i handelsområdet Överby i Trollhättan. Den totala byggnadsarean är cirka 8 600 kvm och inflyttningen är i början av 2021. Chrisma Svets & Smides har konstruerat och tillverkat stålstommen på 248 ton i sin fabrik i Falköping.

Tomtbergaskolan

Okategoriserade, Stål gör det möjligt

Tomtbergaskolan ligger i centrala Huddinge och byggdes 1923. Idag går det 470 elever i årskurserna F-6 i skolan men håller nu på att byggas ut till 840 elever genom en tillbyggnad med en stålstomme på 100 ton från Smederna.

Stealthbron över Varnan i Kristinehamn

Arkitektur, Stål gör det möjligt, Stålbroar

Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.

Hotellmoduler i Arlandastad

Stål gör det möjligt

Före detta Eurostop Arlanda byggs om till event- och konferensanläggning Scandinavian Xpo och befintligt hotell utökas med en nybyggnad utmed E4:an innehållande 200 rum. Hotellet byggs med en komplett modullösning från Isolamins fabrik i Överkalix.

Säkerhet med svetsade balkar

Konstruktion, Stål gör det möjligt

På senare år har svetsade balkar alltmer kommit att ersätta valsade balkar i stommar och anledningarna till det är flera. Dels så är det möjligt att optimera svetsade balkar på ett sådant sätt att man ofta kan minska vikten med 10-20 procent jämfört med valsade balkar. Det kan göras genom att detaljstudera buckling av tryckta tvärsnittsdelar och skjuvning av tunna liv där Eurokoden ger effektiva dimensioneringsmetoder i del 1-5. Sedan finns också möjligheten att använda stål med olika sträckgräns i flänsar och liv, vilket brukar kallas hybridbalkar där man har högre sträckgräns i dragna tvärsnittsdelar än i skjuvade och tryckta tvärsnittsdelar.

Life City – Hagastadens nya front

Arkitektur, Stål gör det möjligt

Mitt i Hagastaden ovanpå E4:an, bygger Atrium Ljungberg Life City – en mötesplats för näringsliv, akademi och samhälle, och ett centrum för vetenskap och innovation. Life City blir ett skyltfönster vid Skandinaviens mest visuella plats mitt mellan Solna och Stockholm där 200 000 människor passerar varje dag.

Temporär stålbro över Korsvägen

Stål gör det möjligt

I sommar kommer all trafik i nord-sydlig riktning förbi Korsvägen att flyttas över till en temporär samverkansbro. Under den kommer arbeten att pågå för Västlänkens station Korsvägen under fyra år.

Skihallen SNØ Lørenskog

Arkitektur, Stål gör det möjligt

Den opprinnelige visjonen om prosjektet hadde allerede startet i 2010 da byområdet Lørenskog ble utviklet. Oslo søkte da OL i 2022, selv om den søknaden siden ble henlagt. Lørenskog har en praktisk beliggenhet langs motorveien E6 fra Oslo mot Gardermoen, der Oslo lufthavn ligger. E6 er en av de travleste i landet og har god forbindelse fra Oslo til flyplassen. Lørenskog er også et slags kryss med hovedveier som kommer fra Sverige, like nord for Oslo. Den første attraksjonen i byutviklingsområdet var byggingen av verdens største innendørs skianlegg. Konseptet er unikt, også i internasjonal sammenheng.

Trikåfabriken – Intressanta materialkombinationer bakom en corténfasad

Stål gör det möjligt

Trikåfabriken är en kontorsbyggnad som ligger i de gamla industrikvarteren i Hammarby Sjöstad som är under stor förändring. Trikåfabriken och dess grannfastigheter har en utpräglad industrikaraktär, vilket tagits tillvara på i utvecklandet av fastigheten. Den ursprungliga tegelbyggnaden från 1929 har fått en påbyggnation med trästomme i fem våningar.