Maskineriet inne i pylonerna på Hisingsbron

Konstruktion, Stålbroar

Den nya Hisingsbron utförs som en lyftbro med fyra stålpyloner. Bron i sig är en spektakulär konstruktion redan till det yttre, men inne i pylonerna gömmer sig ett minst lika spektakulärt maskineri. Eller rättare sagt, fyra stycken maskinerier, ett i vardera pylon samt fyra stycken avlastningsmaskinerier, även här ett i vardera pylon.

Stålbron på Getingmidjan byts ut under två somrar

Stålbroar

Den så kallade Getingmidjan, tågsträckan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra är Sveriges mest trafikerade sträcka med ett snitt på 300 tåg per dygn. Anläggningen byggdes på 1950-talet och är inte är anpassad för dagens trafik och behöver byggas om utan att trafiken behöver stängas av mer än nödvändigt. En upprustning av sträckan inleddes redan förra sommaren och beräknas pågå fram till 2021. I sommar har stålbron över Söderström bytts ut och nästa sommar renoveras bron över Norrström på samma sätt. Det blir också nya spår, el- och signalsystem.

Folke Bernadottes bro invigd och öppnad

Arkitektur, Stålbroar

Tisdagen den 17 september 2019 invigde Kungen den nya Folke Bernadottebron som går över Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm. Södra Djurgården är ett av Stockholms större besöksområden, och det mest besökta inom Nationalstadsparken. Det är både boende i staden och turister som tar sig dit för att uppleva naturen, kulturen och de många besöksmålen. Med fler boende i Stockholm, bland annat i den närbelägna Norra Djurgårdsstaden ökar besökstrycket än mer framöver. Tillgängligheten är dock begränsad och ojämnt fördelad. Redan 2004 togs ett initiativ från KDI, Kungl. Djurgårdens intressenter, att utreda möjligheten att bygga en bro över Djurgårdsbrunnsviken, mellan Rosendals slott och Museiparken på norra sidan. Med en ny koppling kan fler gående enkelt nå Södra Djurgården utan att använda bil eller buss.

Rostfria Stålbroar över Söderström

Stålbroar

De fyra tunnelbanebroarna som går mellan Slussen och Gamla Stan skall bytas ut. Varje bro är ca 174 meter lång och de är byggda av kolstål 1957. De byts nu ut mot 600 ton av höghållfasta Forta LDX 2404 rostfritt stål, från Outokumpu PSC Nordic som sammanfogas och monteras av Stål & Rörmontage.

A New Leaf

Arkitektur, Stålbroar

At one end of a pedestrian bridge in suburban Denver, a towering steel leaf plays the dual roles of artistic beacon and important structural element.