GC-bro i Corténstål – Kuusijärvi

Arkitektur, Stålbroar

Från Kuusijärvi friluftsområde i Vanda, Helsingfors, kan du nu nå Sipoonkorpi nationalpark över den 126 meter långa nya GC-bron i corténstål över Kuusijärvenoja.
Webbinarium från SSAB om Corténstål, onsdag 28 april.

Oceanpiren knyts samman med Helsingborgs C

Arkitektur, Stålbroar

Som en del av Helsingborgs Stads ambitiösa utvecklingsplaner för ny bebyggelse i Oceanhamnen inbjöds 2014, efter prekvalificering, tre olika konsultteam till ett parallellt arkitektuppdrag för design av en ny gång- och cykelbro som ska förbinda Helsingborgs C (Knutpunkten) med Oceanpiren. Rambolls innovativa förslag ”S-vävande” vann med en svagt lutande, S-formad stålbro med en unik upphängning av brobanan i form av en ”hybrid” mellan hängbro och snedkabelbro. Bron är tekniskt avancerad och har krävt ett långt och noggrant planerings- och konstruktionsarbete, men nu byggs bron för fullt av PEAB och brotillverkaren Stål & Rörmontage i Sölvesborg och i höst beräknas bron att invigas.

Rostskyddsmålning av stålbroar

Stålbroar

Det har på senare år skett en del ändringar i Trafikverkets regelverk gällande rostskyddsmålning av stålbroar. I denna artikel förklaras lite av tankarna bakom ändringarna som gjorts. Ändringar har främst skett genom uppdateringar i AMA Anläggning 20 (AMA) med tillämpning av SIS-TS 44:2017 (TS 44).

Innovasjon i bruforsterkning i Agder

Stålbroar

EFLA og Luleå Tekniska Universitet har bistått Agder fylkeskommune med forsterkning av to gamle stålbjelkebruer i Agder fylke, som dannet en flaskehals for vegtransport i området. I prosjekteringen er det brukt en metode som aldri har vært brukt i Norge før, og den har vist seg å være effektiv i forhold til kostnad, gjennomførbarhet og miljøpåvirkning. Prosjektet er et eksempel på vellykket nordisk samarbeid, og kan ha overføring til fremtidige prosjekter

Spektakulær trappebru på Hardangervidda

Arkitektur, Stålbroar

I 2018 begynte byggingen av den nye, spektakulære gangbrua over Vøringsfossen i Eidsfjord kommune. Brua vil bli en del av det nye turistanlegget langs Nasjonal Turistvei på Hardangervidda og består av 99 trappetrinn og en høydeforskjell på 16 meter fra den ene siden til den andre.

740 tonn stål gir Drammen en elegant bybru

Arkitektur, Stålbroar

Selv med 740 tonn stål i konstruksjonen, blir Drammens nye bybru likevel elegant, sterk og holdbar. Optimal utnyttelse av materialene har også gjort brua kostnadseffektiv. Bybruas lengste frittstående spenn over elva vil være på 86 meter.

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut

Aktuellt, Stålbroar

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.

Stealthbron över Varnan i Kristinehamn

Arkitektur, Stål gör det möjligt, Stålbroar

Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.

iBridge – Sensorbaserad bedömning av broars bärförmåga

Stålbroar

En hållbar förvaltning av transportinfrastruktur kräver nya metoder för tillståndsbedömning. Sensorer och intelligenta rutiner för utvärdering av lasteffekt och bärförmåga kan rädda utdömda broar.

Ny forskning gir lettere og grønnere broer

Konstruktion, Stålbroar

Et nylig gjennomført forskningsprosjekt viste at det var mulig å redusere materialbruken i et hengebrodekk med mer enn en fjerdedel, og dermed redusere CO₂-utslippene med opptil 30 prosent.