A New Leaf

Arkitektur, Stålbroar

At one end of a pedestrian bridge in suburban Denver, a towering steel leaf plays the dual roles of artistic beacon and important structural element.

En av två stora tvärbalkar till Hisingsbron har nu kommit till Göteborg

Stålbroar

De 42 sidospannen till Hisingsbron ligger sedan några veckor redo i projektets arbetsområde i väntan på montering. Efter flera höststormar i Biscayabukten har nu den tredje leveransen av stål till slut kommit till Göteborg. Den här gången är det bara en enda del som kommer, en 650 ton tung tvärbalk som ska monteras med millimeterprecision.

Stålbron på Getingmidjan byts ut under två somrar

Stålbroar

Den så kallade Getingmidjan, tågsträckan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra är Sveriges mest trafikerade sträcka med ett snitt på 300 tåg per dygn. Anläggningen byggdes på 1950-talet och är inte är anpassad för dagens trafik och behöver byggas om utan att trafiken behöver stängas av mer än nödvändigt. En upprustning av sträckan inleddes redan förra sommaren och beräknas pågå fram till 2021. I sommar har stålbron över Söderström bytts ut och nästa sommar renoveras bron över Norrström på samma sätt. Det blir också nya spår, el- och signalsystem.

Folke Bernadottes bro invigd och öppnad

Arkitektur, Stålbroar

Tisdagen den 17 september invigde Kungen den nya Folke Bernadottebron som går över Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm. Södra Djurgården är ett av Stockholms större besöksområden, och det mest besökta inom Nationalstadsparken. Det är både boende i staden och turister som tar sig dit för att uppleva naturen, kulturen och de många besöksmålen. Med fler boende i Stockholm, bland annat i den närbelägna Norra Djurgårdsstaden ökar besökstrycket än mer framöver. Tillgängligheten är dock begränsad och ojämnt fördelad. Redan 2004 togs ett initiativ från KDI, Kungl. Djurgårdens intressenter, att utreda möjligheten att bygga en bro över Djurgårdsbrunnsviken, mellan Rosendals slott och Museiparken på norra sidan. Med en ny koppling kan fler gående enkelt nå Södra Djurgården utan att använda bil eller buss.

Rejäla mängder stål i göteborgarnas nya bro

Stålbroar

När det kommer till projekt som innehåller stora mängder stål är det inte många som överträffar byggandet av Hisingsbron i Göteborg. I trakterna kring 7000 ton stål är det som kommer krävas innan staden har ett nytt landmärke som förenar citykärnan med Hisingen. Av dessa 7000 ton stål kommer ungefär 750 ton åka upp och ner i en unik lyftbrodel. Förutom mycket stål är det med andra ord enormt många detaljer som ska klaffa för att det här gigantiska bygget ska fungera optimalt.

Rostfria Stålbroar över Söderström

Stålbroar

De fyra tunnelbanebroarna som går mellan Slussen och Gamla Stan skall bytas ut. Varje bro är ca 174 meter lång och de är byggda av kolstål 1957. De byts nu ut mot 600 ton av höghållfasta Forta LDX 2404 rostfritt stål, från Outokumpu PSC Nordic som sammanfogas och monteras av Stål & Rörmontage.