Bygge bruer med automatisert lasersveising
Roboter blir programmert til å både sveise og sjekke arbeidet ved hjelp digitale tvillinger og 3D-modellering.
Roboter blir programmert til å både sveise og sjekke arbeidet ved hjelp digitale tvillinger og 3D-modellering.
Sedan den nya utgåvan av EN 1090-2:2018 kom så finns uppdaterade regler gällande vilka svetsprocedurer som får användas vid tillverkning av bärverksdelar. Det många konstruktörer missar att föreskriva är om standardsvetsprocedurer får användas eller vid EXC 3 projekt.
This paper presents some part of the studies carried out in the SUNLIGHT research project that aims to reduce the investment costs of using stainless steel in steel-concrete composite bridges.
The European Steel Design Award delas ut vart annat år av ECCS. I år har Parkbron över Varnan i Kristinehamn gått vidare till slutnominering tillsammans med 12 ytterligare Europeiska stålbyggnadsprojekt. Arkitekt är &Rundquist, stålentreprenör är Stål & Rörmontage och konstruktör är Structor Malmö.
Statens vegvesen dokumenterer at man kan få store gevinster og kostnadskutt ved å bygge brotårn av stål framfor betong på bru over Langenuen på E39 Stord-Os (Hordfast).
I det nystartade forskningsprojektet LIGHTSPAN finansierat av VINNOVAs strategiska innovationsprogram LIGHTer kombineras robotiserad tillverkning och nya lättviktskoncept, för att möjliggöra, kostnadseffektiv och mer hållbar, tillverkning av broar och takkonstruktioner med stora spännvidder.
Från Kuusijärvi friluftsområde i Vanda, Helsingfors, kan du nu nå Sipoonkorpi nationalpark över den 126 meter långa nya GC-bron i corténstål över Kuusijärvenoja.
Webbinarium från SSAB om Corténstål, onsdag 28 april.
Som en del av Helsingborgs Stads ambitiösa utvecklingsplaner för ny bebyggelse i Oceanhamnen inbjöds 2014, efter prekvalificering, tre olika konsultteam till ett parallellt arkitektuppdrag för design av en ny gång- och cykelbro som ska förbinda Helsingborgs C (Knutpunkten) med Oceanpiren. Rambolls innovativa förslag ”S-vävande” vann med en svagt lutande, S-formad stålbro med en unik upphängning av brobanan i form av en ”hybrid” mellan hängbro och snedkabelbro. Bron är tekniskt avancerad och har krävt ett långt och noggrant planerings- och konstruktionsarbete, men nu byggs bron för fullt av PEAB och brotillverkaren Stål & Rörmontage i Sölvesborg och i höst beräknas bron att invigas.
Det har på senare år skett en del ändringar i Trafikverkets regelverk gällande rostskyddsmålning av stålbroar. I denna artikel förklaras lite av tankarna bakom ändringarna som gjorts. Ändringar har främst skett genom uppdateringar i AMA Anläggning 20 (AMA) med tillämpning av SIS-TS 44:2017 (TS 44).
EFLA og Luleå Tekniska Universitet har bistått Agder fylkeskommune med forsterkning av to gamle stålbjelkebruer i Agder fylke, som dannet en flaskehals for vegtransport i området. I prosjekteringen er det brukt en metode som aldri har vært brukt i Norge før, og den har vist seg å være effektiv i forhold til kostnad, gjennomførbarhet og miljøpåvirkning. Prosjektet er et eksempel på vellykket nordisk samarbeid, og kan ha overføring til fremtidige prosjekter
I 2018 begynte byggingen av den nye, spektakulære gangbrua over Vøringsfossen i Eidsfjord kommune. Brua vil bli en del av det nye turistanlegget langs Nasjonal Turistvei på Hardangervidda og består av 99 trappetrinn og en høydeforskjell på 16 meter fra den ene siden til den andre.
Selv med 740 tonn stål i konstruksjonen, blir Drammens nye bybru likevel elegant, sterk og holdbar. Optimal utnyttelse av materialene har også gjort brua kostnadseffektiv. Bybruas lengste frittstående spenn over elva vil være på 86 meter.