Färjestadsbron – en speciell GC-bro i stål

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Sedan vintern 2024 spänner en ny GC-bro över Klarälven i Karlstad. Bron sammanbinder de två stadsdelarna Råtorp och Färjestad. Brons totala längd är ca 290 meter uppdelat på åtta spann. Brons fria bredd varierar kontinuerligt. Som smalast är bredden 4,5 meter. Som bredast 7,3 meter.

En GC-bro över Blindtarmen

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Den nya Blindtarmsbron, tillverkad i stål och avsedd för gång- och cykeltrafik, är en del av gångstråket längs Södertälje kanal. Projekt Södertälje sluss och kanal är en ombyggnation av slussen, gångstråk och kajer längs kanalen. Det är en del av den viktiga sjösatsningen för att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter och att säkra handelssjöfarten. Målet är även att skapa ett mer tillgängligt och inbjudande område för alla att njuta av.

Elverhøybrua – Norges första bro i SSAB Weathering 420 ML

Aktuellt, Stålbroar:

Elverhøy-bron skulle byggas i ett material som kräver lite underhåll, smälter fint in i naturen och håller länge. Valet blev SSAB Weathering 420 ML, ett rosttrögt, höghållfast stål som passar perfekt för broar. Nu är den 110 meter långa bron klar. Den är tillverkad med hjälp av supermodern robotiserad laserteknologi, som minskar koldioxidutsläppen markant, jämfört med andra svetstekniker.

Ombyggnad av Vänersborgs klaffbro

Stålbroar:

Världens första robotsvetsade automatiserade bro

Stålbroar:

Bron över älven Ya, som ligger inbäddad i vackra norska naturen, uppfördes 2022 och bryter ny mark inom innovativ brobyggnad. Ya-bron ligger längs riksväg 3 i Tynset och är unik i sitt slag – det är världens första bilbro byggd med automatiserad, robotiserad lasersvetsning. Den 48 meter långa och 9,6 meter breda bron med en höjdskillnad på 1,6 meter är banbrytande inom modernt brobyggande. Ya-bron har ett enda spann och är byggd för att hålla i hela 100 år.

AI upptäckte allvarlig skada på en tågbro

Stålbroar:

Ett övervakningssystem med Artificiell Intelligens avslöjade en allvarlig spricka i tågbron i Vänersborg, som sedan dess är avstängd i väntan på renovering. I det större perspektivet kan automatiserad övervakning få stor betydelse, då tusentals svenska broar är över 100 år gamla och kräver alltmer tillsyn.

Akvedukt för Mölndalsån

Konstruktion, Stålbroar:

Västlänkens entreprenad E05 Korsvägen är uppdelad på fem delområden; Korsvägen, Liseberg, Almedal, Örgryte och Spårtunnel Väst. Entreprenaden byggs av konsortiet WLC, bestående av Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC, på uppdrag åt Trafikverket som är beställare. I delområden Korsvägen och Liseberg är ELU med och tar fram arbetshandlingar för ett antal anläggningskonstruktioner. Bland annat så ska Västlänkens betongtunnel byggas i öppet schakt i området vid Liseberg. Förbi Lisebergs östra sida, mellan Liseberg och E6 rinner Mölndalsån.

Analys av komfortvibrationer i gång- och cykelbroar

Aktuellt, Konstruktion, Stålbroar:

Gång- och cykelbroar i stål är oftast statiskt dimensionerade för att vara slanka, lätta och flexibla som strukturer. Detta betyder dock att när fotgängare använder bron kan deras fotsteg orsaka resonans med strukturen. Då måste kostsamma ändringar utföras om bron inte är utformad mot dessa fenomen tidigt i projekteringsstadiet. Att på förhand veta vilka broar som kommer att vara känsliga för dessa vibrationer möjliggör tidiga justeringar. På detta sätt kan materialets utnyttjande ökas vilket inte bara är kostnadseffektivt utan också gör brobyggande mer miljömässigt hållbart. Detta examensarbete utredde vilka parametrar som var kritiska för broarnas skydd mot dynamiska problem.