Nordreälvbron

Stål gör det möjligt

Den gamla klaffbron mitt på E6:an ersätts med två fasta stållådor när Nordreälvbron vid Kungälv skall totalrenoveras. Implenia fick uppdraget att renovera bron för att möjliggöra busskörfält och en ökad livslängd. Större delen av överbyggnaden byts ut i tre etapper med fortsatt full trafikkapacitet, vilket är en stor utmaning.

Tana bru

Stål gör det möjligt

15.september i år åpnet nye Tana bru for trafikk. Byggingen har pågått siden januar 2016, men endelig åpnet det nye landemerket for Øst-Finnmark. Byggeprosessen har ikke vært uproblematisk da den polske stålleverandøren Vistal Gdynia S.A., som skulle levere og montere stålet, gikk konkurs i oktober 2018. Løsningen ble at HAK opprettet et selskap som kunne stå for monteringen av stålkonstruksjonene.

Toalettbygg på Sognefjellet

Arkitektur, Stål gör det möjligt

På rasteplassen Oscarshaug langs Nasjonal turistvei Sognefjellet har det lenge vært behov for et løft av servicefasilitetene. Nå har det eksisterende toalettbygget fått en helt nye hette av stål som skal beskytte bygget mot vær og vind på den værutsatte rasteplassen. Den 16 tonn tunge takhetten er designet av arkitektfirmaet Jensen og Skodvin og danner et tydlig element på den populære turistveien.

Avancerat brolyft i Vårby Backe

Stål gör det möjligt

Den gamla gc-bron över E4/E20 vid Vårby Backe revs för att ge plats för en ny och längre bro. Den nya bron är 85 meter lång och 6,8 meter bred och väger 140 ton. Bron har tillverkats och monterats av Bröderna Jansson i deras verkstad i Halmstad av S355 stål.

Hornbach i Trollhättan

Stål gör det möjligt

Wästbygg bygger ett byggvaruhus för Hornbach i handelsområdet Överby i Trollhättan. Den totala byggnadsarean är cirka 8 600 kvm och inflyttningen är i början av 2021. Chrisma Svets & Smides har konstruerat och tillverkat stålstommen på 248 ton i sin fabrik i Falköping.

Tomtbergaskolan

Okategoriserade, Stål gör det möjligt

Tomtbergaskolan ligger i centrala Huddinge och byggdes 1923. Idag går det 470 elever i årskurserna F-6 i skolan men håller nu på att byggas ut till 840 elever genom en tillbyggnad med en stålstomme på 100 ton från Smederna.

Stealthbron över Varnan i Kristinehamn

Arkitektur, Stål gör det möjligt, Stålbroar

Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.

Hotellmoduler i Arlandastad

Stål gör det möjligt

Före detta Eurostop Arlanda byggs om till event- och konferensanläggning Scandinavian Xpo och befintligt hotell utökas med en nybyggnad utmed E4:an innehållande 200 rum. Hotellet byggs med en komplett modullösning från Isolamins fabrik i Överkalix.

Säkerhet med svetsade balkar

Konstruktion, Stål gör det möjligt

På senare år har svetsade balkar alltmer kommit att ersätta valsade balkar i stommar och anledningarna till det är flera. Dels så är det möjligt att optimera svetsade balkar på ett sådant sätt att man ofta kan minska vikten med 10-20 procent jämfört med valsade balkar. Det kan göras genom att detaljstudera buckling av tryckta tvärsnittsdelar och skjuvning av tunna liv där Eurokoden ger effektiva dimensioneringsmetoder i del 1-5. Sedan finns också möjligheten att använda stål med olika sträckgräns i flänsar och liv, vilket brukar kallas hybridbalkar där man har högre sträckgräns i dragna tvärsnittsdelar än i skjuvade och tryckta tvärsnittsdelar.

Life City – Hagastadens nya front

Arkitektur, Stål gör det möjligt

Mitt i Hagastaden ovanpå E4:an, bygger Atrium Ljungberg Life City – en mötesplats för näringsliv, akademi och samhälle, och ett centrum för vetenskap och innovation. Life City blir ett skyltfönster vid Skandinaviens mest visuella plats mitt mellan Solna och Stockholm där 200 000 människor passerar varje dag.

Temporär stålbro över Korsvägen

Stål gör det möjligt

I sommar kommer all trafik i nord-sydlig riktning förbi Korsvägen att flyttas över till en temporär samverkansbro. Under den kommer arbeten att pågå för Västlänkens station Korsvägen under fyra år.

Skihallen SNØ Lørenskog

Arkitektur, Stål gör det möjligt

Den opprinnelige visjonen om prosjektet hadde allerede startet i 2010 da byområdet Lørenskog ble utviklet. Oslo søkte da OL i 2022, selv om den søknaden siden ble henlagt. Lørenskog har en praktisk beliggenhet langs motorveien E6 fra Oslo mot Gardermoen, der Oslo lufthavn ligger. E6 er en av de travleste i landet og har god forbindelse fra Oslo til flyplassen. Lørenskog er også et slags kryss med hovedveier som kommer fra Sverige, like nord for Oslo. Den første attraksjonen i byutviklingsområdet var byggingen av verdens største innendørs skianlegg. Konseptet er unikt, også i internasjonal sammenheng.