
För själva takmontaget har Lecor haft eget montageteam på 7-8 man på plats. Mattias Hansson har varit Lecors projektledare för tillverkningen av stålkonstruktionen i fabriken i Kungälv och själva montaget.
De längsgående huvudbalkarna är HEB700. Några av tvärbalkarna är HEB340, men de flesta är tillverkade i verkstaden som svetsade balkar av plåt med lutande och bockade flänsar.

Utmaningen var att dela in den specialkonstruerade stålstommen i hanterbara monteringsbara delsektioner. Därför utförde Lecor provmontage i verkstaden för att säkerställa god passning på siten.

Förutom detta tak, har Lecor tillverkat och levererat takpelare till perronger, skärmtakpelare och stålstommar till trappor. Ett riktigt spännande projekt som fått stor uppmärksamhet, inte minst för utformningen där arkitekterna utgått från fyra beslutade ledord, som ska genomsyra hela det nya stationsområdet: Levande, Hav, Grönskande och Sten. Första tåget är planerat att rulla in på den nya stationen under juli 2025.

Beställare: Trafikverket
Arkitekt: 10A
Entreprenör: Implenia Sverige
Konstruktör: Centerlöf&Holmberg
Stålentreprenör: Lecor

