En GC-bro över Blindtarmen

Stål gör det möjligt, Stålbroar:
Den nya Blindtarmsbron, tillverkad i stål och avsedd för gång- och cykeltrafik, är en del av gångstråket längs Södertälje kanal. Projekt Södertälje sluss och kanal är en ombyggnation av slussen, gångstråk och kajer längs kanalen. Det är en del av den viktiga sjösatsningen för att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter och att säkra handelssjöfarten. Målet är även att skapa ett mer tillgängligt och inbjudande område för alla att njuta av.

Primab i Dalarna har tillverkat och monterat bron. Brospannet är 24,5m och bredd 3m. Stålkvalite är S355J2 och Utförandeklass är EXC3, Korrosivitetsklass C5. Huvudbalkarna (2st) är en svetsad H-balk med höjd 800mm, nedre flänsbredd 300mm och övre flänsbredd 3000mm, dvs farbaneplåten som binder samman båda huvudbalkarna. Farbaneplåten är i sin tur förstärkt med trapetsprofiler längs hela spannet. All tillverkning (skärning/kapning av detaljer, ihopsvetsning) har skett i Primabs egen verkstad. Eftersom bron är konstruerad av lösa plåtar och bockade profiler, så har många svetstimmar lagts ner på jobbet. Efterföljande ytbehandling/målning har skett i eget måleri.

Bron transporterades till Södertälje hamn på trailer där den lyftes ut på pontoner. På ponten höjdes bron till nivå över landfästena med hjälp av 12st SFB-K 20/17 luftkuddar. Därefter demonterades transportstagning och bron lanserades in över brostöden och sänktes ned på brolagren

Beställare: Trafikverket
Arkitekt:
Entreprenör: JVAB
Konstruktör: ELU Konsult
Stålentreprenör: PRIMAB