Bro i Stöde förstärks med HFMI

Stålbroar:

Ökad trafikmängd och tunga transporter gör att Trafikverket vill höja bärighetsklassen på bron i Stöde till BK4. Uppdraget utförs av Svevia som har påbörjat arbetet. I anslutning till arbetet genomförs också ett fullskaleprov av en metod som ska ge stålet en högre hållfasthet.
Svevias uppdrag är att förstärka brons stålkonstruktion genom att svetsa på mer stål. Projektet innebär omfattande arbete med svetsning, blästring och målning.

SL:s nya spårvägsbro över Mälarbanan

Stålbroar:

Tvärbanan byggs ut från Bromma flygplats till Helenelund. Det blir 8 km ny spårväg och beställare är SL/Trafikförvaltningen. Entreprenadkontraktet tilldelades Gülermak vilka i och med entreprenadformen (totalentreprenad) ansvarar för både projektering och utförande. I projektet hjälper ELU Gülermak med att ta fram bygghandlingar för anläggningskonstruktioner. Längs sträckan finns ett antal byggnadsverk varav Solvallabron är en av dem.

Ny GC-bro i Lindesberg

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

I Lindesberg har en 39 meter lång bro i rostfritt stål lyfts på plats under oktober i år. En gång- och cykelbro knyter sedan länge samman Loppholmarna med gymnasieskolan och Lindesbergs Arena i Lindesberg.

Revolusjonerer stålbygging med lasersveising

Stålbroar, Svetsning:

Automatisert laser- og laserhybridsveising kan revolusjonere stålbygging og føre til at vi igjen får en betydelig norsk stålindustri. Ny sveisemetodikk er mindre energikrevende og en god prosesslinje gir meget god sveisekvalitet. Teknologien har vært benyttet i over 20 år i bil- og skipsindustrien, men gjennom FOU-prosjektene Frønes bru og Ya bru for Statens Vegvesen er metodikken første gang benyttet i brubygging. Vegvesenet har behov for å kutte både kostnader og utslipp på de store fjordkryssingene, og pilotbruene har gitt verdifull erfaring og vist at det er realistisk med produksjon av disse bruene i Norge.

Nu är Skurubron nästan framme vid andra landfästet!

Aktuellt, Stålbroar:

Den nya Skurubron som under våren och sommaren sammanfogats på västra sidan av Skurusund har idag nästan nått fram till östra sidan.

Langerbalksbro över Bomarsund på Åland

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Bron vid Bomarsund var en klassisk bågbro i betong med farbanan är upphängd med stålstag. Bron var inte dimensionerad för dagens trafiklaster och hade därför beständighetsproblem och måste ersättas. Bron hade också endast ett körfält, vilket är fallet på de flesta av Ålands broar, som medför stopp för trafiken vid exempelvis beläggningsarbeten. Efter några inledande studier bestämde Ålands Landskapsregering att en liknande bro var mest lämpad på den historiskt intressanta platsen.

Gullbergsbron – fackverksbro för tågtrafik

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Gullbergsbron är en av flera stålbroar på projektet E01 Olskroken Planskildhet. Bron utgör en del av utbyggnationen av västlänken. Bron är en fackverksbro av stål från Nordec för tågtrafik och innefattar två farbanor, en åt vardera riktningen, som är 58 m lång och 13m bred. Höjden på fackverket är 10 m, och brons totala vikt är 510 ton.

Björkbornsbron träbeklädd stålbrobåge

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

En ny GC-bro med fritt brospann på 48 m med inspänd 10 m hög brobåge i förlängnings av allén vid Alfreds Nobels Björkborns Herrgård i Karlskoga. Brodäckets yttersidor och bågen är beklädda med cederträ.