Stealthbron över Varnan i Kristinehamn

Arkitektur, Stål gör det möjligt, Stålbroar

Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.

Ny forskning gir lettere og grønnere broer

Konstruktion, Stålbroar

Et nylig gjennomført forskningsprosjekt viste at det var mulig å redusere materialbruken i et hengebrodekk med mer enn en fjerdedel, og dermed redusere CO₂-utslippene med opptil 30 prosent.

Markant ny bro i Nærheden

Arkitektur, Stålbroar

Stram tidsplan, høye krav til arkitekturen og særlige utfordringer med utforming av ankerblokker og landkar i dårlige grunnforhold har vært foranledningen til innvielsen av Danmarks nye skråstagbro.

Färjefri E39 i Norge

Stålbroar

Europavägen E39 går hela vägen från Trondheim i norra Norge längst västkusten ner till Kristiansand. Att vara helt korrekt E39 fortsätter efter en färja från Kristiansand i Norge till Aalborg i Danmark. Den totala sträckan på E39 längs Norges västkust är 1100 km och innehåller 7 fjordkryssningar som trafikeras med färjor. (Artikel från Stålbyggnad nr 3-2015)

Slussenbron – En avancerad stålkonstruktion med ett speciellt montage

Stålbroar

Under vecka 11 anlände överbygganden till Slussens nya huvudbro med båt till Stockholm. Därefter kommer den nya Slussenbron att sänkas ner på plats under helgen 20-22 mars. Bron kommer sedan att vara klar i augusti och invigas den 23 augusti 2020. Den öppnas sedan för allmänheten under hösten.

Slussens nya huvudbro

Stålbroar

Efter år av planering börjar nu Slussens nya huvudbro att ta form. Stålbron på 3600 ton har tillverkats i Kina och är snart på väg på ett speciellt transportfartyg över havet till Stockholm. Den kommer att komma fram till Stockholm i början av februari och förberedas för att monteras på plats under mars.

Rejäla mängder stål i göteborgarnas nya bro

Stålbroar

När det kommer till projekt som innehåller stora mängder stål är det inte många som överträffar byggandet av Hisingsbron i Göteborg. I trakterna kring 7000 ton stål är det som kommer krävas innan staden har ett nytt landmärke som förenar citykärnan med Hisingen. Av dessa 7000 ton stål kommer ungefär 750 ton åka upp och ner i en unik lyftbrodel. Förutom mycket stål är det med andra ord enormt många detaljer som ska klaffa för att det här gigantiska bygget ska fungera optimalt.

Maskineriet inne i pylonerna på Hisingsbron

Konstruktion, Stålbroar

Den nya Hisingsbron utförs som en lyftbro med fyra stålpyloner. Bron i sig är en spektakulär konstruktion redan till det yttre, men inne i pylonerna gömmer sig ett minst lika spektakulärt maskineri. Eller rättare sagt, fyra stycken maskinerier, ett i vardera pylon samt fyra stycken avlastningsmaskinerier, även här ett i vardera pylon.

Stålbron på Getingmidjan byts ut under två somrar

Stålbroar

Den så kallade Getingmidjan, tågsträckan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra är Sveriges mest trafikerade sträcka med ett snitt på 300 tåg per dygn. Anläggningen byggdes på 1950-talet och är inte är anpassad för dagens trafik och behöver byggas om utan att trafiken behöver stängas av mer än nödvändigt. En upprustning av sträckan inleddes redan förra sommaren och beräknas pågå fram till 2021. I sommar har stålbron över Söderström bytts ut och nästa sommar renoveras bron över Norrström på samma sätt. Det blir också nya spår, el- och signalsystem.