Under the Boardwalk
A historic warehouse uses salvaged and new steel in its transformation to a high-end residential space complete with a central floating boardwalk.
A D.C. area school brings a new twist to education facility design in the form of five stacked steel-framed sections that fan around a pivot.
I 2018 begynte byggingen av den nye, spektakulære gangbrua over Vøringsfossen i Eidsfjord kommune. Brua vil bli en del av det nye turistanlegget langs Nasjonal Turistvei på Hardangervidda og består av 99 trappetrinn og en høydeforskjell på 16 meter fra den ene siden til den andre.
Selv med 740 tonn stål i konstruksjonen, blir Drammens nye bybru likevel elegant, sterk og holdbar. Optimal utnyttelse av materialene har også gjort brua kostnadseffektiv. Bybruas lengste frittstående spenn over elva vil være på 86 meter.
Bron över Varnan i Kristinehamn är en ny länk i stadens gång- och cykelnät och ingår som del i en helhetsgestaltning av den nya stadsparken vid Svinvallen som utformats av Karavan landskapsarkitekter. Vinklar och kantiga former, som underlättar sikt och rörelser, och varma färger i brunt, orange och cortenstål återfinns i flera delar av parkens gestaltning och som även fått prägla brons gestalt och färgsättning.
Enligt en färsk studie så gav målat SSAB Weathering stål ett obrutet färgskikt efter sex år utomhus med extrema väderförhållanden. Ett exempel på en byggnad där stålet spelat en betydande roll är Hashalom järnvägsstation i Tel Aviv.
– Som arkitekt ritar jag byggnader som ska hålla i 100 år. Genom att välja COR-TEN® Weathering stål och måla det skapas en beständig konstruktion som egentligen inte behöver något underhåll alls, säger arkitekten och professorn Eri Goshen.
Mitt i Hagastaden ovanpå E4:an, bygger Atrium Ljungberg Life City – en mötesplats för näringsliv, akademi och samhälle, och ett centrum för vetenskap och innovation. Life City blir ett skyltfönster vid Skandinaviens mest visuella plats mitt mellan Solna och Stockholm där 200 000 människor passerar varje dag.
Stram tidsplan, høye krav til arkitekturen og særlige utfordringer med utforming av ankerblokker og landkar i dårlige grunnforhold har vært foranledningen til innvielsen av Danmarks nye skråstagbro.
Den opprinnelige visjonen om prosjektet hadde allerede startet i 2010 da byområdet Lørenskog ble utviklet. Oslo søkte da OL i 2022, selv om den søknaden siden ble henlagt. Lørenskog har en praktisk beliggenhet langs motorveien E6 fra Oslo mot Gardermoen, der Oslo lufthavn ligger. E6 er en av de travleste i landet og har god forbindelse fra Oslo til flyplassen. Lørenskog er også et slags kryss med hovedveier som kommer fra Sverige, like nord for Oslo. Den første attraksjonen i byutviklingsområdet var byggingen av verdens største innendørs skianlegg. Konseptet er unikt, også i internasjonal sammenheng.
Juryns Motivering: Ett snillrikt förslag! Genom användning av endast plana plåtar, som med utskurna snitt hakar i och låser varandra, skapas en innovativ konstruktion med ett självlåsande system, fri från skruv och svets.
Den tydliga strukturen samspelar väl med torget och erbjuder ett antal mötesplatser, i kombination med en tydlig informationspunkt. Den visar på stålets möjligheter och blir en naturlig samlingsplats framför konserthuset.
Efter Arkitekturgalan kan plåtarna enkelt tas ned och sättas upp igen, eller bearbetas och återbrukas i andra projekt. Förslaget ”I Snitt” är genomtänkt, väl presenterat och övertygar en enhällig jury med sin eleganta enkelhet!
Arkitekt: Ludvig Hofsten, Tengbom Malmö
Steel Race Reuse 2020 – 72 timmar är som namnet antyder, en tempotävling med fokus på cirkulärt tänkande, men också en tävling med förväntningar på stor kreativitet och nya perspektiv. Vinnande bidrag kommer att tillverkas och uppföras, för att fungera som en mötesplats vid Stockholms Konserthus där Arkitekturgalan 2020 hålls den 10 mars.