I-balkar av rostfritt stål med korrugerat liv för samverkansvägbroar

Stålbroar:

Denna artikel presenterar utvalda resultat från fyra års forskning kring ett nytt koncept för samverkansbroar med I-balkar med korrugerat liv i rostfritt stål. Brokonceptet kombinerar det duplexa rostfria stålets hållbarhet, korrosionsbeständighet, och höga hållfasthet med den strukturella effektiveten hos korrugerade liv, vilket minskar materialanvändningen och bidrar till att kompensera för det högre priset på rostfritt stål.

Stålbro i väderbeständigt stål

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

SSAB Weathering 460ML-stål är huvudmaterialet i Huikku-bron. Bron är en del av en förbindelseväg mellan Oulus Riutunkari och Huikku i Hailuoto, Bottenvikens största ö. Den 767 meter långa sammanhängande samverkansbro med armerat betongdäck består av 25 stålsektioner som vardera väger nästan 100 ton.

Ombyggnad av Vänersborgs klaffbro

Stålbroar:

När den historiska klaffbron i Vänersborg akut behövde stängas av på grund av sprickor i stålet tvingades Trafikverket agera snabbt. Bron utgör en viktig del av omledningen för tågtrafiken under ombyggnaden av Västra stambanan, och det fanns inte utrymme för förseningar – den nya bron behövde vara färdig i januari 2025. På bara ett och ett halvt år skulle en ny stålöverbyggnad i originalets anda ersätta den gamla som en del av en omfattande ombyggnad och reparation – med höga krav på funktion, estetik och viktbegränsningar.

Färjestadsbron – en speciell GC-bro i stål

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Sedan vintern 2024 spänner en ny GC-bro över Klarälven i Karlstad. Bron sammanbinder de två stadsdelarna Råtorp och Färjestad. Brons totala längd är ca 290 meter uppdelat på åtta spann. Brons fria bredd varierar kontinuerligt. Som smalast är bredden 4,5 meter. Som bredast 7,3 meter.

En GC-bro över Blindtarmen

Stål gör det möjligt, Stålbroar:

Den nya Blindtarmsbron, tillverkad i stål och avsedd för gång- och cykeltrafik, är en del av gångstråket längs Södertälje kanal. Projekt Södertälje sluss och kanal är en ombyggnation av slussen, gångstråk och kajer längs kanalen. Det är en del av den viktiga sjösatsningen för att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter och att säkra handelssjöfarten. Målet är även att skapa ett mer tillgängligt och inbjudande område för alla att njuta av.

Elverhøybrua – Norges första bro i SSAB Weathering 420 ML

Aktuellt, Stålbroar:

Elverhøy-bron skulle byggas i ett material som kräver lite underhåll, smälter fint in i naturen och håller länge. Valet blev SSAB Weathering 420 ML, ett rosttrögt, höghållfast stål som passar perfekt för broar. Nu är den 110 meter långa bron klar. Den är tillverkad med hjälp av supermodern robotiserad laserteknologi, som minskar koldioxidutsläppen markant, jämfört med andra svetstekniker.

Världens första robotsvetsade automatiserade bro

Stålbroar:

Bron över älven Ya, som ligger inbäddad i vackra norska naturen, uppfördes 2022 och bryter ny mark inom innovativ brobyggnad. Ya-bron ligger längs riksväg 3 i Tynset och är unik i sitt slag – det är världens första bilbro byggd med automatiserad, robotiserad lasersvetsning. Den 48 meter långa och 9,6 meter breda bron med en höjdskillnad på 1,6 meter är banbrytande inom modernt brobyggande. Ya-bron har ett enda spann och är byggd för att hålla i hela 100 år.

AI upptäckte allvarlig skada på en tågbro

Stålbroar:

Ett övervakningssystem med Artificiell Intelligens avslöjade en allvarlig spricka i tågbron i Vänersborg, som sedan dess är avstängd i väntan på renovering. I det större perspektivet kan automatiserad övervakning få stor betydelse, då tusentals svenska broar är över 100 år gamla och kräver alltmer tillsyn.