FE-modellering av tester på samverkansbalkar

Aktuellt, Konstruktion:

Dagens samverkansbroar behöver framtidsanpassas genom förstärkning, och en metod som kan uppfylla detta är förstärkning med Coiled Spring Pins (CSP). Dessa skjuvförbindare har potential att öka bärförmågan hos broarna, genom att förbättra samverkan mellan stål- och betongytorna. Det är en förstärkningsmetod som kan ge befintliga broar nytt liv. Genom praktiska tester och FE-modeller har skjuvförbindarnas egenskaper och effektivitet utvärderats.
I Eurokod SS-EN 1994-1-1 finns generella standarder för partiell samverkan, som kan vara en tids- och kostnadseffektiv lösning för element som inte behöver uppnå full samverkan. Inom broindustrin finns det dock endast standardiserade metoder för full samverkan. Gällande standarder kan inte appliceras direkt på brokonstruktioner, då dimensioner och en mer kritisk utmattningslast skiljer sig åt. Forskningen presenterad i detta projekt gjordes med avsikt att bidra till en ökad kunskap och framtida dimensioneringsregler för partiell samverkan inom brokonstruktion.

Ny version av SS-EN 1090-2

Aktuellt, Konstruktion:

Några har kanske uppmärksammat att det har kommit en ny version av utförandestandarden SS-EN 1090-2. Den nya versionen, SS-EN 1090-2:2018+A1:2024, blev gällande i och med att SIS publicerade den i maj 2024. Än så länge finns endast en engelsk version tillgänglig. Den svenska versionen förväntas kunna publiceras i oktober. A1 står för Amendment 1 och är ett tillägg med nya och reviderade regler som lagts in i SS-EN 1090-2.

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.

Design-oriented finite element modeling of steel connections

Konstruktion:

Structural engineers typically design standard connections that can be solved in several minutes using Design Guides, spreadsheets, or simple software. The non-standard connections are the real challenge. The 80/20 rule applies: 80% of the time is spent on 20% of connections. Non-standard connections are not only more challenging to design but also more costly and prone to errors. Finite element modeling comes to the rescue, allowing us to calculate complicated problems automatically. It has been used mostly for research purposes at universities or very large and costly projects, but it is now becoming available for even small design firms to use on a daily basis. Most importantly, even the architecturally appealing and structurally complex solutions must be safe and engineers require reliable tools.

Att projektera effektiva stålkonstruktioner

Konstruktion:

Effektiva stålkonstruktioner är inte bara lägsta möjliga stålvikt. Själva mängden stål kan man aldrig prata bort då det till stor del styr miljöpåverkan. Glöm aldrig att det stål som har minst miljöpåverkan är det stål som inte behövde användas!

Utförandekontroll av stålkonstruktioner

Konstruktion:

Många ingenjörer är duktiga på att beräkna och dimensionera stålkonstruktioner. Men när det kommer till att föreskriva utförande och utförandekontroller så är det vanligt att osäkerheten infinner sig och att många val överlämnas till tillverkaren eller entreprenören själv att definiera och kontrollera. Men vad gäller egentligen och vad borde föreskrivas.

Överföring av tryckkrafter genom anliggning vid fotplåtar

Konstruktion:

Många svetsade T-förband kan typiskt utsättas för både drag- och tryckspänningar där de sistnämnda oftast är mycket större. Att dimensionera dessa svetsar för tryckspänningar leder vanligtvis till stora dimensioner och det är därför fördelaktigt att kunna förutsätta att tryckkrafter överförs genom anliggning mellan de anslutande delarna. På så sätt kan svetsarna dimensioneras enbart för eventuella dragspänningar vilket ger mindre svetsdimensioner.

Förenklad dimensionering av oarmerade betongfyllda stålrör för brandlast

Konstruktion:

I nummer 2- 2021 skrev Jan Stenmark en artikel om dimensionering av samverkanspelare av betongfyllda stålrör. I denna artikel förslås en förenklad branddimensionering på samma tema.

Akvedukt för Mölndalsån

Konstruktion, Stålbroar:

Västlänkens entreprenad E05 Korsvägen är uppdelad på fem delområden; Korsvägen, Liseberg, Almedal, Örgryte och Spårtunnel Väst. Entreprenaden byggs av konsortiet WLC, bestående av Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC, på uppdrag åt Trafikverket som är beställare. I delområden Korsvägen och Liseberg är ELU med och tar fram arbetshandlingar för ett antal anläggningskonstruktioner. Bland annat så ska Västlänkens betongtunnel byggas i öppet schakt i området vid Liseberg. Förbi Lisebergs östra sida, mellan Liseberg och E6 rinner Mölndalsån.