Slussen – Första avbördningsluckan

Stål gör det möjligt
I början av augusti lyftes den södra avbördningsluckan av från sin transportbåt med hjälp av trotjänaren Lodbrok. Pontonkranen med max 260 tons lyftkapacitet som alltsedan 1956 deltagit i otaliga lyftoperationer i Sverige.
Foto: Lars Hamrebjörk

Luckan som hanterades idag är en rejäl pjäs och en av de största i världen i sitt slag. Den är tillverkad i rostfritt stål, 85 ton tung och cirka 35 m bred och 7,5 m hög. Horisontell bottenlagring och hydrauliskt driven via länkarmar. Luckan kommer knappt att vara synlig när den är i drift vilket är en uttalad gestaltningsambition.

På bilderna ser man den första avbördsluckans läge
ELU/Tikab genom Torgny Santesson

Luckans primära funktion är att tillsammans med systerluckan (inte på plats ännu) ingå som en huvuddel i avbördningssystemet och regleringen av Mälaren. De båda luckornas maximala avtappningskapacitet är 1200 m3/s vilket utgör drygt hälften av den kommande totala avtappningskapaciteten. Den ökade kapaciteten är primärt till för att minska översvämningsrisken i Mälardalen i framtiden. Luckorna har dessutom förmåga att kunna stänga ute havsvatteninträngning i Slussområdet i händelse av höga havsvattennivåer. Den andra avbördsluckan, närmast Gamla Stan, monteras under 2023 och avbördningen beräknas vara i full drift 2024. (Text: Dan Svensson, ELU)

Foto: Stål & Rörmontage
Foto: Lars Hamrebjörk

Beställare: Stockholms Stad
Entreprenör: Skanska
Konstruktör: Skanska Maskinteknik
Stålentreprenör: Stål & Rörmontage

Läs mer

Artikel i Stålbyggnad om avbördsluckorna

Tillverkningen i Stål & Rörmontages verkstad

Transport och lyft av avbördsluckan

Inslag på SVT:

Drönarfilm på avbördningsluckan i produktionshallen