
Stålkonstruktionen tillverkas av Maeg utanför Venedig och stålsektionerna fraktas med tåg och lastbil hela vägen till Nacka. Brosektionerna monteras samman i en temporär montagehall som ligger på den västra sidan av Skurusund och mellan landfästet och stöd 2. Montagehallen är 55 m lång och 45 m bred och har en stålstomme med 18 m höga pelare och takfackverk. Stålstommen är av ”Mekano-typ” som kan bultas ihop och plockas ner för att sedan flytta till en annan plats. Montagehallen har också två stora traversbalkar inne i hallen.

Eftersom montagehallen ligger mellan landfäste och föstra pelare så får man bygga upp ett mekano under själva hallen också. I hallen byggs 12 meter långa stållådor, två stycken bredvid varandra. Varje stållåda består av sju vertikala sektioner som svetsas samman till en stållåda i montagehallen. De två första stållådorna är nu klara och i ”skrivande stund” sker den första lanseringen. Lanseringen sker genom domkrafter direkt kopplade till bron som sedan skjuter bron framåt. Under ett halvår frammåt kommer nu 2×31 sektioner att svetsas samman i hallen och succesivt lanseras ut över Skurusund. I nästa nummer av Stålbyggnad kommer du kunna läsa en utförligare artikel. Under april är det också planerat att Stålnätverket ska göra ett studiebesök på projektet.

Beställare: Trafikverket
Arkitekt: Dissing+Weitling
Konstruktör: 3TI
Entreprenör: Itiniera
Stålverkstad: Maeg


