Varje dag passerar hundratusentals människor i Tel Aviv en av de mest ikoniska moderna byggnaderna i Israel: Hashalom järnvägsstation. Det böljande taket över stationens norra del blev klart 1996. Nu är den andra södra delen uppförd, 25 år senare. För att det södra taket skulle få samma utseende och samma minimala underhåll som det norra, valde arkitekten att satsa på COR-TEN® Weathering stål. Det färdiga taket skapar en 250 meter lång stål- och glasmatta som ser ut som att den svävar över järnvägen och den angränsande motorvägen.
– När du passerar det med bil ser taket ut som en rörlig våg – som om byggnaden verkligen var flygande, säger en av Israels mest kända arkitekter Eri Goshen.
Sparar pengar med mindre underhåll
Taket stöds av åtta dragstänger, som bärs av fyra master. Både mast och tak är tillverkade av målade COR-TEN® B Tube –hålprofiler. Eri Goshen valde att använda målade COR-TEN® B Tube-sektioner av två anledningar: låga underhållskostnader och kostnadsbesparingar.
– Taket består av nästan 15 000 delar. Normalt måste man måla en struktur som den här minst vart sjätte eller åttonde år för att hindra korrosion och för att byggnaden ska bibehålla sitt utseende, förklarar han.
Genom att istället måla väderbeständigt stål hindrar man korrosion, från att krypa in under färgen. Detta förlänger inte bara byggnadens livslängd, utan förhindrar också att rostfärgade droppar faller från taket, något som hade varit helt oacceptabelt ovanför en välbesökt järnvägsstation och en mycket trafikerad motorväg.
– Om vi hade använt traditionellt stål skulle stationen behövas stängas av för underhåll med regelbundna intervaller. Det är egentligen inte ett alternativ på en station där så många människor passerar varje dag, säger Eri Goshen.
Självläkande stål
Eri Goshen påpekar att det finns en annan fördel med att använda Weathering stål och det är vad som händer när det uppstår repor i färgen.
– Takets struktur är flexibelt och rör sig lite hela tiden. Det innebär att svetsfogarna rör sig och det går inte att undvika att färgen spricker på vissa ställen. Men med COR-TEN® Weathering-stål blir det inte någon korrosionsskada av det. Eventuella sprickor som uppstår kommer att läka sig själva.
När en repa i färgen uppstår bildas en skyddande patina på stålytan. Det skyddande skiktet förhindrar att korrosion tränger in under färgen. Förbättrad korrosionsbeständighet minskar underhållet och därmed också stora kostnader.
– Användningen av COR-TEN® Weathering har varit viktig för järnvägsstationens tak. Vi valde till och med att måla det i en benvit färg – samma färg som dammet här. Resultatet har blivit att den norra stationsdelen faktiskt aldrig har rengjorts på 25 år. Vi förväntar oss det samma för den nya södra delen, avslutar Eri Goshen.
Författare:
Robert Moskowitz