Stålbyggnadspriset 2025– Slutnominerade projekt

Arkitektur:
Många bra projekt nominerades till Stålbyggnadspriset 2025. Juryn har nu gått igenom alla projekten och utsett tolv projekt som går vidare till nästa steg för en mer utförlig genomgång. Därefter kommer juryn att ta fram och presentera finalisterna under september. Prisutdelningen kommer sedan att ske på Stålbyggnadsdagen 25 november i Stockholm.

Avicii Arena, Stockholm

Renoveringen av Stockholms ikoniska Avicii Arena (Globen), och en höjdpunkt med en sofistikerad stålringsstruktur som stöder det nya öppningsbara taket och riggsystemet, kompletterat med nya gondoläktaren och premiumlounger.

Arkitekt: HOK / C.F. Møller Architects
Stålbyggare: Mostostal Kraców / Sjölins Smide
Konstruktör: schlaich bergermann partner
Beställare: SGA Fastigheter

bLink, Göteborg

Ett monumentalt konstverk synligt över stora delar av Göteborg. Konstverket är konstruerat för att hålla i minst 120 år och livslängden i kombination med placeringen kräver att konstruktionen är robust men ändå lätt.

Arkitekt: Katharina Grosse
Stålbyggare: Lecor Stålteknik / Tecon Entreprenad
Konstruktör: Centerlöf & Holmberg
Beställare: Trafikverket

Femöresbron, Norrköping

Foto: Kasper Dudzik. Obs. Arbetsmaterial för skissbruk.

Den gamla Femöresbron från 1901 har ersatts av en bågbro mellan de befintliga brofundamenten i Motala ström. Utifrån konceptet med de lutande bågarna har en ytterligare dynamik utvecklats genom att brobanan fått en elliptisk planform.

Arkitekt: &Rundquist
Stålbyggare: Promostal
Konstruktör: Tyréns
Beställare: Norrköpings kommun

Forskaren, Stockholm

Konstruktionen har två utmaningar. Den ena med en slank stålkonstruktion som bär upp ett stort glastak. Den andra av kraftiga stålfackverk som bär hela byggnaden ovanför en befintlig järnvägstunnel – utan att belasta tunnelns tak.

Arkitekt: 3XN Architects
Stålbyggare: Heidelberg Materials Contiga
Konstruktör: Sitowise Sverige
Beställare: Vectura Fastigheter

Himmerfjärdsverket, Grödinge

Byggnaden bärs upp av en stålstomme med uppspända limträbalkar som skapar den karaktäristiska vågformen, Innovationen i detta är den komplexitet som innebär att hela byggnaden är konstruerad efter reningsprocessen och inte tvärt om.

Arkitekt: Tengbom
Stålbyggare: Sjölins Smide / Nordsamverk
Konstruktör: ELU Konsult
Beställare: Syvab

Jubileumsbron, Stockholm

Att bygga en bro på 12 m inne i ett byggnadsminne med ovärderliga samlingar och arkiv ställde specifika krav. Svaret blev en bro i stål som kan lyftas in i bärbara delar och på sin plats skruvas ihop med enkel mekanik.

Arkitekt: Fahlander Arkitekter
Stålbyggare: Bröderna Eddings smide
Konstruktör: SD Project
Beställare: Stiftelsen Nordiska museet

Kärven, Varberg

Valet för konstruktionen av utkikstornet föll på en hyperbolisk paraboloid som ger en timglasliknande silhuett. Strukturen är en hybridkonstruktion av stål och trä, där materialens egenskaper utnyttjas på bästa sätt.

Arkitekt: White arkitekter
Stålbyggare: Kungssmide
Konstruktör: Ramboll
Beställare: Varbergs kommun

Lumi, Uppsala

Genom att riva de bärande ytterväggarna av betong och ersätta stommen med en stålkonstruktion och sedan bygga på med tre nya våningar med en stomme av stålpelare, hattbalkar och KL-träbjälklag påfördes för att rymmas inom detaljplanen.

Arkitekt: White arkitekter
Stålbyggare: Smederna / ABC Stål
Konstruktör: Knut Jönson Ingenjörsbyrå
Beställare: Vasakronan

Plåthus 1, Göteborg

Genom att landa i endast två punkter på berget minskas ingreppen i naturen. Stål är en genomgående del av den konstruktiva utformningen och den industriella hallbyggnaden är förebild för både konstruktion och volymindelning.

Arkitekt: Unit Arkitektur
Stålbyggare: Stålbröderna
Konstruktör: Stenhus i Väst
Beställare: Didriksson & Ivarsson

Skurubron, Nacka

Stål var nyckeln till att lösa platsens komplexa geometriska och miljömässiga begränsningar. Däcket har slutna ”vingfiprofiler”-sektioner gjorda av två separata ortotropiska stållådor i två spann på 68 och 98 meter.

Arkitekt: Dissing + Weitling
Stålbyggare: Itinera
Konstruktör: LAP-Consult / ELU Konsult
Beställare: Trafikverket

Tullgarnsbron, Uppsala

Foto: Kasper Dudzik. Uppsala 2024 08 24. Tullgarnsbron över Fyrisån.

Broutformningen bygger på ett spel mellan symmetri och asymmetri, och det starka materialuttrycket i rosttrögt stål. Ett symmetriskt upplägg med likartade anslutningar vid båda landfästena och asymmetrin av den enkelsidiga öppningsbara klaffen.

Arkitekt: &Rundquist
Stålbyggare: UPB / RK Metäls
Konstruktör: ELU Konsult
Beställare: Uppsala kommun

Varvsbron, Norrköping

Lyftbron är av ”holländsk typ” där den välbalanserade lyftgaffeln avsmalnar framåt/uppåt för att ge ett så smäckert uttryck som möjligt. Ett räcke av vikta plåtar, sammanfogade med varandra till en självbärande konstruktion.

Arkitekt: Lokal XXX Arkitekter
Stålbyggare: Lecor Stålteknik
Konstruktör: Sting-Svenska Teknikingenjörer
Beställare: Norrköpings kommun

”Priset delas ut under Stålbyggnadsdagen den 25 november i Stockholm”

www.stalbyggnadsdagen.se