Silverbalken till Markus Glaas

Okategoriserade
Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. I år delades Silverbalken ut för 46:e året i rad och mottogs av Markus Glaas vid en prisceremoni på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.
Markus Glaas fick ta emot Silverbalken ute på Slussbron ett par veckor innan den öppnades.

Se prisutdelningen på Slussbron här.

– Stort, och ärorikt förstås. Jag har varit på många Stålbyggnadsdagar och sett vilka som har fått priset. Nu får jag stå här på Slussbron och ta emot priset också, det känns härligt, säger Markus Glaas.

Markus Glaas är idag teknisk chef för stålbroar på Skanska och var ansvarig för tillverkningen av den nya Slussbron mellan Gamla stan och Södermalm i Stockholm. Han är civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad med examen från Luleå tekniska universitet 1999.
Markus började sin karriär som projektledare vid Skanska stålteknik där han arbetade med stommar, broar och industriapplikationer. Markus fortsatte sedan med mer avancerade och tyngre stålkonstruktioner och broar inom Normek, Harvator och Ruukki. Sedan 2013 är Markus gruppchef och projektchef för stålkonstruktioner inom Skanska med fokus på avancerade stålbroprojekt.
Tillverkningen av den avancerade Slussbron innebar flera resor till Kina för Markus för att bland annat kontrollera att den 3500 ton tunga stålbron följde det svenska regelverket.

Prismotiveringen lyder:
Markus Glaas tilldelas Silverbalken 2020 för att han under sin tjugoåriga karriär säkerställt att de mest avancerade stålbrokonstruktionerna i Sverige tillverkats och anlagts kvalitetssäkert och precist.
Markus har redan varit delaktig i flera framstående och prisade projekt. Några exempel förutom Slussbron är gamla Årstabron, motorvägsbroarna vid Rotebro, järnvägsbroarna vid Tomteboda samt stålbron vid Stockholms stadshus. När såväl stora som små stålbroprojekt kräver speciella kunskaper och erfarenheter är det ofta Markus som får uppdraget. Som en av de yngsta vinnarna av Silverbalken genom tiderna visar han att tillväxten av unga och duktiga brobyggare i Sverige är god.
Det är med stor glädje som Stålbyggnadsinstitutet tilldelar 2020 års Silverbalk till Markus Glaas.

Markus fick sin motivering till Silverbalken på Stålbyggnadsdagen och svarade på några frågor från moderatorn.

Titta på filmen från Stålbyggnadsdagen och motivering av Silverbalken och en intervju av Markus, här.

Marcus Glaas stålbroar

Här kommer ett antal av de stålbroar som Markus Glaas har valt ut ur sin stora projektlista under 20 år.

Motorvägsbroarna i Rotebro var en intressant bro eftersom vi hittade på en genial lösning så att man kunde använda samma bro i två lägen. Dels temporärt, men sedan som permanent i ett annat läge.

Järnvägsbroarna i Tomtebodarna är ett intressant projekt med leden som vi använde under lanseringen. Det var ett arbete för att komma till att lanseringen skulle fungera och vi lastade även på betongelement innan lanseringen. Det var väldigt detaljerat arbete i anbudsskedet för att komma fram till att metoden fungerade. Vi förstärkte bron för att den skulle klara lanseringen, men det medförde så många fördelar. Så det var ett roligt projekt.

GC bron Smista allé. Det är en intressant design på bron. Både gestaltning, men även hur vi utformade konstruktionen. Montaget över E4 möjliggjorde bara en 10 minuters avstängning av E4:an i södra Stockholm.

Motorvägsbroarna RV50 i Rångedala. Det var det första större broprojekt som jag hade själv ansvar för att montera stålet.

Stadshusbron i Stockholm. 19*19m bro som transporterade ifrån Polen genom Södertälje kanal in till stadshuset i Stockholm. Montaget skedde med lodbrok under en natt.

Motorvägsbroarna E6 Munkedal över Örekilsälven. Det var den första slutna brolådan som utfördes i Sverige. Blev en väldigt fin bro.

GC bro Världsarvet. Inte så vanligt att bygga en bro uppe på en höjd och det är väldigt fin utsikt därifrån. Fin rastplats att besöka.

Årstabron är förstås också ett väldigt fint projekt. Fint samarbete med Trafikverket och alla inblandade för ett lyckat, trots väldigt utmanande projekt.

Tabergsån i Jönköping har sina minnen. Ibland blir inte allt som man tänkte sig. Bron var i princip symmetrisk och vi råkade svetsa ihop bron 180 grader fel på lanseringsplanen. Bara att skära upp svetsarna och vända hela bron. Lanseringen gick sedan bra, men när vi skulle lägga ner bron på stöden, så upptäckte vi att bron inte lutade lika mycket i tvärled som landfästena. Det var felritat och vi fick lossa alla tvärförband och rikta upp bron.